U can, U will, Uganda

4 december 2015 - Jinja, Oeganda

Dit is alweer mijn vijfde blog van Uganda. De verhalen zijn niet enorm lang, maar ik hoop dat ze toch interessant zijn om te lezen. Geniet ervan!

Maandag 30 november 2015

In tegenstelling tot gisteren zijn we vandaag wel op tijd opgestaan en hebben we wat dingetjes geregeld. We moesten bijvoorbeeld nog een aantal foto’s van Joel krijgen voor de creatieve update. We hebben samen ontbeten en ik ben daarna aan mijn blog gaan werken.

Om 2 uur hadden we bij X-Suba afgesproken met Joel om een boottocht te gaan maken. Hij had boda’s geregeld en we reden naar een klein krottenwijkje vlakbij de Sailing Club, waar we op een bootje stapten. Het was een redelijk klein bootje met overkapping en een simpele motor. We hebben een heel stuk over het Victoriameer gevaren, langs de vissenboerderijen, waar ze vissen kweken. Overal waren vogels, van die hele grote en een soort reigers, futen en pelikanen. Die waren wel echt mooi, ik moest meteen aan Finding Nemo denken. En nu heb ik wilde pelikanen gezien, waardoor ik alleen maar meer zin krijg in de safari en ik benieuwd ben naar alle dieren die we gaan zien.

We hebben een beetje zigzag gevaren en zijn daarna richting de Nijl gevaren. We wilden eigenlijk naar The Source of the Nile gaan kijken, maar het is maar goed dat we dat niet gedaan hebben, want we konden het op deze manier zoveel beter zien en zijn er veel dichterbij geweest dan we gekund zouden hebben als we niet deze boottocht hadden gedaan. Er waren een soort rieten huisjes op het water, die winkels en kleine vissershutjes bleken te zijn. Het was ook lekker weer en we hebben dan ook best een aantal mooie foto’s kunnen maken. Dat wordt nog wat als ik een fotoalbum wil gaan maken… Ik heb enorm genoten van de boottocht en had naderhand nog steeds het gevoel op het water te deinen. Heerlijk vind ik dat: ik hou van varen.

Naderhand zijn we met boda’s boodschappen gaan doen en daarna zijn we wat gaan drinken bij een restaurant: The Deli. Ze hadden daar heel lekkere verse smoothies, waarvan ik er een met mango en ananas gedronken heb. Daarna zijn we naar Flavours gegaan om te eten. We kozen alle vijf gegrild vlees: kip, varken en rund. Was echt heel lekker. Ze hebben zelfs nog speciaal voor ons pepersaus gemaakt. We hadden alleen al een hele tijd weinig vlees gegeten, dus naderhand hadden we allemaal een beetje last van onze buik.

’s Avonds zijn we nog naar het internetcafé gegaan en heb ik mijn blog tot en met de eerste twee weken online gezet. Ik heb even met Famke geskypet, maar toen kwam mama (druipnat) thuis en ging ze koken. Het is een heel raar idee dat het in Nederland nu grijs, nat en koud is en hier zo zonnig en voor ons zomer, terwijl het voor de mensen hier winter is... Ik heb ook even met Joos en Wes geskypet, wat erg leuk was. Het was fijn om ze even te zien en met ze lachen. De verbinding was alleen niet heel goed, dus op een gegeven moment werden we afgekapt doordat Skype ermee ophield. Nou ja, volgende keer beter, poezen! :) Ook Kevin heb ik nog even gesproken en gezien, was fijn. Soms mis ik Nederland wel hoor, maar het gaat hier ook zo snel voorbij. We zijn al aan de derde week van de zeven begonnen. Nog maar even en we zijn weer thuis.

Thuis heb ik even aan m’n blog gewerkt en daarna zijn we naar bed gegaan, want we moeten morgen weer redelijk vroeg op om de Engelse les voor te bereiden en te geven. Morgen begint de tweede projectweek al, let’s do this!

Dinsdag 1 december 2015

Om 9 uur moesten we bij het kantoor zijn om de Engelse les voor te bereiden. Onderweg daar naartoe viel het me zoals elke keer weer op hoeveel er eigenlijk op en vooral in die weg zit. Overal liggen zolen, slippers en schoenen in de grond. Dat ziet er heel komisch uit, dat die op den duur gewoon in de weg zijn gaan zitten. Het is me al veel vaker opgevallen, maar ik vergat het steeds te vertellen.

We zouden sowieso de onderwerpen doen die we de vorige keer niet meer hadden kunnen behandelen. Daarbij hebben we nog een paar onderwerpen gedaan, waaronder ‘adverbs’. Dit onderwerp gaf ik samen met Renske en het ging eigenlijk best goed. De hele les ging goed: de kinderen werkten goed mee en gaven meteen antwoord en vaak uit zichzelf. Ik had ook het gevoel dat wij ons als docenten wat meer op ons gemak voelden. Zoals al verwacht lijkt het er dus op dat het gewoon een kwestie van wennen is.

Na de lunch was het tijd voor de tweede life skills les. Deze les zou gaan over doelen stellen en behalen. We werden in groepjes verdeeld en zouden per coach een groepje krijgen, maar dat werd uiteindelijk aangepast en ik gaf de les samen met Celina. Het ging op zich best goed: we legden uit wat een doel was en wat je moest doen om een doel op te stellen en te bereiken. Ik vond het in elk geval een heel stuk beter gaan dan de vorige les. Dat kwam doordat we in kleinere groepen werkten en doordat we met z’n tweeën een groep leidden in plaats van met een andere coach erbij. De concentratie was daardoor veel hoger bij de kinderen en ook bij ons. Ik vond het een geslaagde les.

Na de les heeft Kenneth ons uitgelegd wat de bedoeling is van de les van ‘critical thinking’ van morgen: het gaat over vragen stellen. Daarover morgen meer.

We wilden eigenlijk wel gaan sporten, maar er moesten sowieso mensen naar de stad om boodschappen te doen en de creatieve update in te leveren. Renske had enorme buikpijn, dus die wilde sowieso niet. Ik voelde me ook niet lekker en wilde ook liever niet sporten en Celina wilde niet alleen gaan, dus toen hadden we besloten om niet te gaan sporten.

We gaan trouwens binnenkort wel naar een club (The Office) om daar een les zumba te volgen. Die zijn op maandagochtend en dinsdag- en donderdagavond en de laatste twee dagen hebben wij steeds sport, dus dat zouden we niet redden, behalve als we besluiten niet te gaan.

Celina, Janneke en Marloes zijn toen naar de stad gegaan en Renske en ik hebben thuis lekker op de bank zitten chillen, thee gedronken en een film gekeken. Was ook wel even lekker om niks te doen en te zitten. Toen ze terug kwamen, hebben ze pasta gemaakt en hebben we lekker gegeten.

Met Janneke heb ik toen Taken gekeken, die heb ik al tienduizend keer gezien, maar hij blijft leuk. Sommige stukjes kan ik inmiddels al zo meepraten, tot groot genoegen van Janneke.

Na deze film wilden we samen een film gaan kijken. Renske lag op bed een serie te kijken en te rusten, maar de rest heeft The Maze Runner gekeken, helemaal in het donker, met alleen een paar kaarsjes aan. Was best gezellig. Ik heb nog de restjes van de pasta met wat olijfolie en zout als snackje gegeten (en daarna aan de chips gegaan). Na de film heb ik lekker uitgebreid gedoucht, zodat ik helemaal fris in bed kon liggen en lekker kon slapen.

Woensdag 2 december 2015

De eerste les vandaag was ‘critical thinking’, die in het teken stond van vragen stellen. Kenneth vertelde dat we informatie opdoen door onze zintuigen te gebruiken en vragen te stellen. Hij begon weer met het huisje: zonder de pen van het bord te halen een huisje met een kruis erin tekenen. Dit werd weer vol enthousiasme geprobeerd door de kinderen. We hebben toen ’20 Questions’ gespeeld, waarbij iemand iets in zijn gedachten nam en door vragen met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe te stellen, moesten de andere kinderen raden wat hij in zijn gedachten had.

Wij hadden ook een activiteit voorbereid, namelijk ‘Wie ben ik?’. Er werd een kaartje met een dier, beroep of persoon voor het hoofd van een kind gehouden en door vragen te stellen, moest hij of zij erachter komen wat hij of zij was. Dit werd heel positief ontvangen en de kinderen wilden het allemaal proberen.

Als laatste activiteit gingen we in groepjes een beker bestuderen en hierover informatie opschrijven door vragen erover te stellen. Ik sloot me aan bij een groepje kinderen en probeerde ze te helpen door vragen te stellen over de witte porseleinen mok met een blauwe bloem erop. Ze deden goed hun best en hadden aan het eind van het kwartier best veel opgeschreven.

We hebben thuis geluncht. We hadden broodjes gekocht met avocado erop en gekookte eieren. Ik had er een soort eiersalade van gemaakt met mayonaise. Ik merk wel dat ik een tekort aan fruit heb. De eerste week aten we dat super veel en nu wat minder, we nemen er ook wat minder de tijd voor. Het gebeurt vaker dat we gewoon een banaantje naar binnen schuiven, terwijl de ananassen en mango’s hier echt heel lekker zijn. Echt gek, thuis eet ik helemaal niet zoveel fruit en hier heb ik er heel veel behoefte aan.

Na de lunch was het tijd voor de wekelijkse film: deze keer ‘Shrek’. Hartstikke leuk, maar die heb ik al duizend keer gezien, dus ik ben met Celina en Renske vast aan de creatieve update gaan werken. Ik bedacht echt iets super leuks, namelijk een Nederlands liedje herschrijven naar een liedje met een tekst over ons project en de vorderingen. Deze gaan we inzingen en opsturen en we gaan de Ugandese coaches waarschijnlijk ook een stukje laten zingen, maar dat weten we nog niet zeker. We gaan ‘Bang voor Water’ van Marco Borsato gebruiken en de tekst is tot nu toe erg leuk!

Na de film zijn we gaan basketballen en dit keer had ik wel een leuk team (denk doordat ik meteen mijn spirit en enthousiasme liet zien). Het ging op zich best goed, maar sport is gewoon niet echt mijn ding. We zijn ongeveer tot het eind gebleven en zijn toen thuis zelfgemaakte soep gaan eten, was erg lekker. We hebben nog even de tekst van het liedje afgemaakt en zijn daarna naar restaurant/bar The Pearl geweest. Het ging alleen keihard regenen vlak voordat we weg wilden gaan. Terwijl we wachtten tot het droog was, ging ik m’n blog schrijven.

Bij The Pearl hebben we twee Redd’s (wodka lemon) gedronken en frietjes gegeten. De serveerster is speciaal voor ons friet gaan halen bij een andere restaurant. Voor Nederlandse standaarden was het echt smerig, maar was het heerlijk. Het was best gezellig, maar we zijn weer redelijk vroeg naar huis gegaan. Thuis hebben we nog even zitten kletsen en lachen en opnieuw flesjes verdeeld, omdat iedereen z’n flesje kwijt was en er weer een hoop flesjes enorm stonken… Dus we hebben er allemaal weer een die we zelf in de gaten moeten hebben. Ik heb nog even aan m’n blog gewerkt en ben daarna naar bed gegaan.

Donderdag 3 november 2015

We zouden pas om 3 uur meeting hebben, dus we hadden ’s ochtends andere dingen gepland staan. We zijn redelijk op tijd opgestaan en zijn naar de stad gegaan. Daar zijn we even langs het postkantoor gegaan en zijn we langs wat winkeltjes gelopen. Renske en ik willen nog een sportbroekje kopen en we zijn nog op zoek naar Sinterklaascadeautjes voor zondag. We wilden eigenlijk gewoon op zaterdag Sinterklaas vieren, maar dan heeft X-Suba een kampvuur georganiseerd, waar we ook graag naartoe willen. Dat begint om half 8, dus dan zouden we allemaal heel snel moeten doen, dus hebben besloten het een dagje op te schuiven.

Thuis hebben we geluncht en het laatste couplet van het liedje alsnog geschreven. We wilden het  eigenlijk kort houden, maar aangezien we met de muziek mee gaan zingen, was het handiger om toch het hele lied te gebruiken.

Bij de meeting hebben we een rondje gedaan en onze meningen en feedback met elkaar gedeeld. De coaches zijn trots op hoe het gaat en zijn heel positief. We hebben nog wat ideeën verteld (in kleinere groepjes werken bijvoorbeeld), die goed ontvangen werden en die we morgen ook willen toepassen bij de les van seksuele voorlichting. We hebben na het ‘formele’ gedeelte nog een tijdje zitten kletsen met elkaar en met David en Innocent overlegd over het liedje. Het plan is namelijk dat we hen het refrein mee laten zingen in het Nederlands en wij het een keer in het Luganda (de lokale taal hier) gaan zingen. Dat willen we morgen gaan doen, ben heel benieuwd!

We zijn niet meer gaan sporten na de meeting, we hadden te lang zitten kletsen en wilden allemaal gaan eten en aan school werken. We hebben thuis een keer het liedje geoefend en daarna gingen we eten: gebakken aardappeltjes, sperziebonen, gebakken tomaatjes en een eitje. We hebben daarna in een sneltempo aan school en het project gewerkt: feedbackformulier aangepast, de verantwoording van de creatieve update geschreven en de les van seksuele voorlichting voor morgen voorbereid. Wederom hebben we het liedje een paar keer gezongen, waarvan één keer enorm hard en vals. Was echt grappig!

Voor het slapen hebben we Gooische Vrouwen 2 gekeken, wat heel leuk was. Vooral omdat het me een beetje aan de situatie hier doet denken. Een van de hoofdpersonen komt namelijk net terug uit Afrika en wij zitten nu te speculeren over hoe wij over een paar weken weer aankomen in Nederland. Een quote uit de film is ‘In Nederland hebben ze de klok, maar in Afrika hebben ze de tijd’. En dat klopt echt helemaal, echt grappig om dat juist nu te zien en horen dus. Na de film heb ik in bed nog even een woordzoeker gemaakt en daarna ben ik in slaap gevallen.

Dit was m’n blog voor deze keer al weer. Wederom wil ik jullie vragen een kleine of grote bijdrage te leveren aan onze fundraiser voor X-Suba. De kinderen kunnen het hier enorm goed gebruiken en alle beetjes helpen. Wil je deze geweldige organisatie steunen? Dan kun je je bijdrage overmaken naar NL41 RABO 0112373720 op naam van R. Schellekens. Alvast enorm bedankt!

“Sport has the power to change the world.

When children play, the world wins.”